maandag 5 oktober 2009

Ding 7 Flickr verder ontdekken.



Flickr was mij al langer bekend; met name voor het maken van werkstukken, een paar jaar geleden, heb ik verschillende foto's gebruikt.
Het zelf uploaden van foto's is nooit in me opgekomen; tot nu dan. Het is een makkie, ook omdat het een zeer toegankelijke site is.
Dat geldt wat mij betreft niet voor een aantal andere sites. Ik merk bovendien dat ik geïrriteerd raak als je er te nadrukkelijk, vaak met felle kleuren, op wordt geattendeerd vooral te klikken op een advertentie om die bewuste site ook maar eens te bezoeken. Zoiets als de callcenters, maar dan zonder 'bel-mij-niet-meer-register'. Natuurlijk heeft het zijn commerciële waarde; helaas vaak werkt het bij mij averechts.

Erg leuk vond ik het om met verschillende 'tools' met foto's te fröbelen. Ik heb even zitten puzzelen en mozaïeken, met grappige resultaten. Ik snap nu ook hoe het toch komt dat ik jaarlijks van die leuke zelfgemaakte kerstkaarten ontvang. Ach, ja een mens is nooit te oud om te leren.

Door Google Maps met zijn fotootjes moest ik gek genoeg ineens denken aan de bibliotheek in Heerhugowaard.
Voor veel klanten is deze, weliswaar mooie, bibliotheek een zoekplaatje voor wat betreft het zoeken en vinden van de materialen. Dit is nog eens extra gebleken tijdens een rondleiding die ik samen met een collega aan een groep klanten heb gegeven. Er gaat werkelijk een wereld voor hen open als ze begrijpen hoe het zit in 'hun bieb'.
De papieren plattegrond vindt nog steeds, na bijna 3 jaar, gretig aftrek.
Een digitale plattegrond op de site met, summier, via mouse-over, gegevens waar men per verdieping een en ander kan vinden lijkt me geen slecht plan.
Dit geeft weliswaar geen commerciële binding (hoewel..?), maar als service-element kan het zijn waarde hebben. Vooral summier die gegevens, want ik kan mezelf, als MIA, natuurlijk niet uit de markt prijzen...

2 opmerkingen:

  1. Het is idd een leuk idee voor op de site, net als filmpjes over de inname en uitleen apparatuur. Er is vast een groep die hier veel behoefte aan heeft. En wat betreft ons MIA werk, die vragen blijven wel, want kaartlezen is ook niet aan iedereen besteed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd prettig om te constateren dat het makkelijk werkt zo'n site.

    Bij jouw irritatie over 2.0 sites kan ik niet zo goed een beeld krijgen. Heb je voorbeelden? Een mash-up is juist de toekomst van het web. Door data slim te combineren krijg je prachtig nieuwe sites met geweldige mogelijkheden. Natuurlijk zitten daar opdringerige sites tussen en jouw aversie is er één die bij velen leeft, maar dat geldt ook voor advertenties op tv, radio en papier. Het is de toon waarop zaken gecommuniceerd worden die maakt of je je aangesproken voelt of niet.

    Leuk voorbeeld die rondleiding. Eigenlijk zou je ook hier in een vroeg stadium gebruikers moeten betrekken bij de inrichting en bouw van je bibliotheek. En niet alleen veelgebruikers, maar ook mensen die af en toe binnen komen. Als je daardoor kunt realiseren dat je een gebouw neerzet dat uit zichzelf duidelijk is, dan heb je goed werk geleverd. Nu is het te vaak de architect, interieurbouwer en de bouwcommissie die bedenkt hoe het zou moeten. En niet zelden slaan die de plank flink mis, hoe goed bedoelt ook. Inrichten 2.0.

    BeantwoordenVerwijderen