donderdag 8 oktober 2009

Ding 9 Web 2.0

Bovenstaande tekst in de foto intrigeerde me. Hoezo 'State of mind'?
Na het lezen van een van de blogposts werd het me duidelijker:
"In the words of Andy Budd “Web 2.0 is a state of mind”, he highlights some of the advantages of web revolution aka Web 2.0

- Using existing technologies in new and innovative ways
- Change in the way people view the web
- More mature industry
- Healthier web economy
- Need to innovate just to maintain position"
(met dank aan 'danzinde.wordpress.com')

Persoonlijk vind ik dit een prachtige samenvatting van web 2.0.

In het kader hiervan heb ik een aantal bibliotheeksites bekeken.
Veelal mooie sites, maar ook heel statisch. Veel informatieve tekst op de homesite en pagina's.
Wat ik mis is het persoonlijk tintje, een soort feedback, wat de bezoeker zou kunnen
boeien, waar de bezoeker als het ware mee zou kunnen worden 'vastgehouden'.

De
Rotterdamse bibliotheek vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het kan: via de knop 'jongeren/fora' word je geleid naar Hyves, You tube, My space, Library thing en Twitter.
Mooie voorbeelden hoe de klant kan worden 'verleid' tot deelnemen en reageren.
Op deze manier kunnen wensen, ideeën en klachten worden gekanaliseerd: wat een informatie voor de bibliotheek om daar voordeel uit te halen.
In de 'Schatkist' van deze bibliotheek kan men een digitale rondleiding krijgen: met films heel mooi uitgevoerd.

Bibliotheek Theek5 (Brabant) heeft op de homepage een videolijst, waaronder zich een promotiefilmpje (een rondleiding voor de klant en potentiële klant) van Theek5 bevindt. Misschien jammer dat het de naam 'promotiefilmpje' heeft, maar behoorlijk effectief. Theek5 biedt bovendien de mogelijkheid aan om via 'browsealoud' de tekst van de site hardop te laten voorlezen.
Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt. Door de cursor op de tekst te zetten wordt deze voorgelezen (het programma browsealoud moet eerst worden gedownload en opgeslagen).

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de mogelijkheden die interactief Internetten biedt. Een prachtig marketing instrument!
Voorlopig ben ik nog bezig om '23 dingen' onder de knie te krijgen. Maar inderdaad:
ook bij bibliotheken zou het een 'state of mind' moeten worden. It isn't a thing.
Web 2.0: ik ben om.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens :web 2.0 moet inderdaad een 'state of mind' worden.
    Ik zag dat het je gelukt is om in je blog een youtube gadget te zetten. En wat leuk, die slideshow met foto's van HHW, heb je die gemaakt in Flickr?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niets aan toe te voegen. Het moet tussen je oren gebeuren. Het zijn meer dan handige hulpmiddelen. Duidelijk verhaal en goed om je te laten inspireren door anderen.

    BeantwoordenVerwijderen