zondag 22 november 2009

Ding 19 Sociale Netwerken.


Hyves, facebook, myspace: ik moet eerlijk bekennen dat ik er behoorlijke vooroordelen tegen heb. Bij navraag bij kennissen, vrienden en collega's bleek dat maar weinig mensen ronduit enthousiast waren: 'ja, ik zit op hyves maar doe er weinig mee', 'wel leuk, maar reageer niet zo vaak' en 'ik ben heel nieuwsgierig en kijk graag rond', waren een aantal reacties. Toegegeven het zijn mensen van mijn leeftijd en jongeren zullen ongetwijfeld veel enthousiaster reageren. Maar ik heb begrepen dat de halve wereld op dit soort communitysites actief is. Alleen maar jongeren? Ik geloof er niets van. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat families of vrienden die ver uit elkaar wonen op deze manier met elkaar contact houden.
Ok, het is wat mij betreft te algemeen, te weinig privé. Ik 'zit' dus niet op hyves of welke vergelijkbare site dan ook.

Met Last fm , Library Thing en Flickr daarentegen heb ik totaal geen probleem: de wereld mag weten naar welke muziek ik luister, welke boeken ik lees en mag mijn foto's bekijken (zolang ik er zelf maar niet op sta, maar dat kun je aangeven).

Een heel leuke (en bruikbare) tool is Ning. Ergens in september hebben de 23 dingers een uitnodiging gekregen om zich aan te melden bij de Ning van Kennemerwaard; daar heb ik dan ook gelijk op gereageerd en mijzelf aangemeld. Echt actief ben ik nog niet geweest. Tijdgebrek (geen smoes) speelt hierin een grote rol.
Discussiëren over een specifiek onderwerp wat je aanspreekt maakt de betrokkenheid (in dit geval Kennemerwaard) alleen maar groter.
Ning lijkt mij ook een goed web 2.0 voorbeeld om onder de aandacht van het publiek (de leners) te brengen. Mensen kunnen hier heel mooi terecht om hun wensen, ideeën en klachten te uiten. De bibliotheek Kennemerwaardning zou kunnen beginnen met het poneren van een stelling, waarop gereageerd kan worden.

3 opmerkingen:

  1. Ter informatie over het gebruik van Hyves. Ik heb een paar mooie cijfers op mijn blog gezet. Indrukwekkend.
    Een eigen Ning is zeker leuk.Vraag je echter altijd eerst af wat je er mee wilt bereiken, wat het unieke van jouw Ning is en waarom mensen hun toch al schaarse tijd in jouw project wille stoppen. Vraag je ook af voor wie je het doet. Pas daarbij op dat de mensen die je wilt bereiken niet worden weggejaagd doordat ze het niet herkennen als iets voor henzelf. Omdat bijvoorbeeld alleen personeelsleden lid zijn. Een probleem waar de Ning van De Bibliotheek mee kampt. En bovenal, een Ning is nooit af en verdient constante zorg. Blijf prikkelen en investeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Ning van Kennemerwaard is speciaal voor personeelsleden. Maar ook hier moeten medewerkers zelf er door hun inbreng voor zorgen (halen en brengen) dat ie de moeite waard is en blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar dan geldt ook dat je er in moet blijven investeren. Blijf de medewerkers prikkelen en zorg dat er altijd zaken te vinden zij waar ze niet buiten kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen