Crowdsourcing lijkt me heel erg geschikt voor de
bibliotheek.
Klanten laten meepraten
over het (door)ontwikkelen van de bibliotheek. Met wat goede stellingen m.b.t. verschillende disciplines in de bibliotheek:
jeugd, jongeren, volwassenen, toegankelijkheid, collectie, bewegwijzering, etc..
De site van onderling.nl: een prachtig en duidelijk
voorbeeld hoe samen met een verzekeringmaatschappij zaken duidelijker weer te
geven en op te lossen. Samen met het, qua inhoud, weergegeven filmpje van Firefox zie ik het wel voor me, zoals we zouden kunnen doen wanneer het de
bibliotheek betreft.
De klantenpeilers, die regelmatig tijdens een kort interview
in contact staan met onze klanten, kunnen hier bekendheid aan geven en peilen
hoe de klant hier tegenover staat.
Op de site van Euroform wordt een schrijven van Howe weergegeven (november 2012), volgens dit schrijven is hij de bedenker van de term 'crowdsourcing':

Howe vergelijkt het fenomeen met outsourcing en stelde vast dat een onbekende crowd van eindgebruikers misschien wel eens meer innovatieve oplossingen zou kunnen bedenken dan de werknemers binnen een bedrijf zelf. Laat staan mensen die er voor gestudeerd hebben. Op de een of andere manier gaat er een enorme creatieve kracht uit van mensen die fan zijn van jouw product of merk. Die kracht moet je niet laten liggen.
Duidelijker kan het niet worden uitgelegd, denk ik.
Crowdfunding.
Voor mij een beetje dubbel. Zolang crowdfunding transparant en zuiver blijft zou het een mooi middel zijn om bepaalde projecten in de bibliotheek te financieren.
Op het moment dat er een investering plaatsvindt waar men een rendement van kan verwachten lijkt het mij niet geschikt voor de bibliotheek.
Wat betreft je laatste zin: dit is inderdaad wat lastig...
BeantwoordenVerwijderen