woensdag 28 november 2012

Mediawijsheid


Vorige week hebben mijn collega en ik een workshop 'Informatievaardigheden' gegeven aan tweedeklassers van het VMBO in Heerhugowaard.
Het maken van een werkstuk hebben wij genomen als uitgangspunt.
Met eigen ogen hebben wij kunnen zien hoe groot de digitale kloof is tussen mensen die weten hoe...en mensen die niet weten hoe: 
  • ze een goede en intelligente zoekactie kunnen uitvoeren
  • ze informatie op waarde kunnen schatten
  • ze nieuwe populaire informatiekanalen kunnen vinden en gebruiken
  • ze de nieuwe cultuur van informeel taalgebruik kunnen begrijpen en gebruiken
  • ze informatie kunnen filteren en naar zich toe kunnen halen i.p.v. dat zij naar de informatie moeten “reizen”
  • ze zelf kunnen produceren en voortbouwen op bestaande producten 
  • zij die begrijpen dat leren een continu proces is,
zoals in de beschrijving staat van dit 'Mediawijsheid'ding.

Juist deze zaken hebben wij in deze workshop aan de orde gesteld. Maar ook het beoordelen van reclame,  plagiaat en privacy kwamen ter sprake aan de hand van wat voorbeelden.
En hoe handig deze jongeren ook zijn met hun smartphone op het gebied van whatsapp, twitter en spellen die ze spelen, eens te meer kwam naar voren dat websites worden 'gescand' en niet gelezen.
Privacy en plagiaat: zij hielden zich daar niet mee bezig: 't is toch makkelijk en handig om te kopiëren en te plakken, verzuchtte een meisje.
Twee uur lang hebben wij (interactief) laten zien wat mindmappen is, hoe je een website kunt beoordelen op juiste informatie, het vergelijken van bronnen en hoe belangrijk het is eigen taal te gebruiken.
Natuurlijk zijn zij ook zelf aan de slag gegaan met al deze aspecten en voor ons bleek hoe hard het nodig is dit soort informatie te geven, maar ook hoe enthousiast iedereen aan de gang ging.
Mét de docent hebben wij kunnen vaststellen dat deze workshop heel succesvol was.
Er ligt heel veel te doen voor de bibliotheek op dit gebied; het levert voor bibliothecarissen bovendien heel veel voldoening op: het was erg, erg leuk om op deze manier 'les te geven'.

                                                                    

4 opmerkingen: