maandag 30 november 2009

Ding 22 Web 2.0 en de toekomst van bibliotheken

In het blad '//Collectie' van oktober '09 staat een boekbespreking van 'What would Google do' van Jef Jarvis. 'Jarvis is beroemd geworden vanwege zijn eigen openbare kruistocht tegen computerfabrikant Dell nadat hij een slecht functionerende laptop had aangeschaft en slecht werd geholpen door de klantenservice. Jarvis zwengelde vervolgens via zijn weblog een discussie aan over de klantenservice van Dell met een stortvloed aan reacties tot gevolg. Uiteindelijk leidde de discussie ertoe dat Dell is gaan luisteren naar klanten en hun klantenservice sterk is verbeterd.' Verder formuleert hij in zijn boek een aantal regels die gelden in de nieuwe wereldorde:
  • De macht is aan de klant omdat die zich wereldwijd verstaanbaar kan maken en direct invloed kan uitoefenen.
  • Moderne organisaties zijn niet langer afhankelijk van marketing maar van het luisteren naar en in gesprek zijn met hun klanten.
  • Klanten de mogelijkheid bieden om met je samen te werken zorgt voor meerwaarde.
  • Openheid is de nieuwe sleutel tot succes.
De kracht van web 2.0 ligt hierin, wat mij betreft, besloten. Het samenbundelen van krachten om te bereiken wat je wilt bereiken.
Het staat natuurlijk als de bekende paal boven water: bibliotheken moeten die kant op. De bibliotheek kan niet langer 'slechts' een uitleeninstituut zijn, waar we min of meer wachten op de klant.

De meerderheid van de 23 dingen kan worden toegepast op het digitale bereik van de klant, of dat nu hyves, facebook of twitter is. Librarything, last fm en flickr kunnen worden geïntegreerd op de website.
Oftewel: zoek de klant op!


De toekomstige digitale bibliotheek, die door
Dennis Eijsten van de V.O.B op de filmpjes wordt vertoond, ziet er veelbelovend uit.

Uhh,
mag ik even back to basic?
Persoonlijk contact, even de helpende hand bieden, met een voldaan gevoel een tevreden klant zien weggaan, een gesprekje, oogcontact, een glimlach: dit zijn zaken die mijn werk wel erg leuk maken. En het is zo simpel.

5 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal. En dit alles niet ter vervanging van het levensechte contact, maar als aanvulling. Als een methode om je dienstverlening te verdiepen en te verbreden. Om andere gebruikers te bereiken en bestaande gebruikers een nieuwe dienstverlening aan te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat begrijp ik; ik bedoelde te zeggen dat ondanks de vele digitale mogelijkheden en contacten die gelegd worden via het Internet, hoe nuttig ook, het persoonlijk contact voor mij erg belangrijk blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou niet best zijn als dat niet zo was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De ontmoetingsfunctie van de bibliotheek moet ook hoog in het beleid staan, naast de informatie functie. Juist die glimlach hebben mensen nodig om vervolgens rustig achter de pc te duiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed verhaal Herfst! En ook heel herkenbaar en waar. Feit is natuurlijk wel dat er (helaas) heel veel mensen (nog) geen gebruik maken van de bibliotheek en dat we niet moeten wachten dat ze naar ons toe komen. Misschien moeten we wel meer doen zoals Google: uit de bibliotheek(gebouwen) naar de mensen toe, zowel digitaal als fysiek.

    BeantwoordenVerwijderen