zondag 30 januari 2011

Verdieping?!


Alweer anderhalf jaar geleden startte ik met de 23dingen van KW. Letterlijk een ontdekkingstocht.
Een blogger ben ik niet geworden en waarschijnlijk zal dat ook in de toekomst niet echt gaan gebeuren.
Igoogle, Googledocs en - reader zijn een must, die gebruik ik dagelijks. Terwijl ik dit schrijf luister ik naar Spotify (betaald). Soms, op een rustig moment op kantoor in Heerhugowaard, staat Last FM aan met muziek uit mijn bibliotheek en muziek van Spotify, die is gescrobbled naar Last FM ( het programma van Spotify kan daar niet worden gedownload).
Librarything heb ik een tijd gevuld met gelezen boeken, maar ik denk dat ik eens een kijkje ga nemen op Googlebooks. Cwise is wat dat betreft ook een welkome aanvulling geworden.
Youtube (geweldig), Picasa, Flickr: ik bezoek ze regelmatig en maak er gebruik van.

Direct na het afsluiten van de eerste 23-dingengroep, is een oproep gedaan om groepjes te vormen teneinde een en ander in praktijk te brengen.
Behalve dat de bibliotheek via de website te volgen is op Twitter en verschillende blogs gelezen kunnen worden, is er echter een weinig zichtbare ontwikkeling. En dat is jammer.
Is het onwil? Heeft KW niet de expertise in huis? Nee, het is geen onwil en de juiste mensen zijn zeker in huis. Ideeën genoeg, maar ik denk dat deze ideeën gestructureerd moeten worden: op papier gezet, en vervolgens verder uitgewerkt. Goede plannen moeten niet in de lucht blijven hangen.
Een projectgroep in Heerhugowaard is al maanden bezig een (voor de klant) wat duidelijkere indeling van de kasten te creëren op de beide volwassenenafdelingen. Dat is nu bijna afgerond; de puntjes moeten nog op de i worden gezet. Samen met de nieuwe manier van displayen heeft het geleid tot veel complimenten van de klant (en wellicht een impuls aan de uitleencijfers).
Door deze andere opzet is een (weliswaar kleine) ruimte ontstaan voor een jongerenhoek.
In het kader van de 100-talenten 12+ gaat nu, samen met jonge mensen, bekeken en beschreven worden hoe deze ruimte moet worden ingericht. Een geweldige stap die een succes kan worden.
Hier kan het niet bij blijven: de klant moet worden benaderd, scholen bezocht, kortom actief met de klant bezig zijn en niet afwachten tot deze (voor de bibliotheek lastige) groep de bibliotheek bezoekt. Ook op virtuele wijze.


2 opmerkingen:

  1. Er wordt natuurlijk wel gewerkt aan verdere doorvoering van de 23 dingen, maar meer achter de schermen dan voor.
    Gelukkig is de verandering in HHW wel voor de schermen. Dat wordt steeds beter en mooier. Idd nu hopen op toename van het gebruik door onze klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je stipt een belangrijk punt aan. Web 2.0 bewijst overduidelijk hoe belangrijk het is om de klant te betrekken bij de keuzes die voor hen maakt. Dus mét hen maakt. Dat is iets wat digitaal maar ook fysiek plaats moet vinden. En hoe groter de inspraak hoe minder je hoeft te "hopen" dat het zal aanslaan, want dat risico heb je van tevoren al verkleind door de input van de klant te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen