woensdag 12 oktober 2011

Waardse senioren digitaal






De eerste workshop over nieuwe media in de bibliotheek van Heerhugowaard is een feit.
Deze workshop 'Kennismaken met nieuwe media' in het kader van de Waardse senioren, was een doorslaand succes.
Zo'n 20 mensen zaten ademloos te luisteren naar een presentator die hen vaardig, soms met een grap, dan weer met een kwinkslag door (voor hen) niet al te gemakkelijke informatie leidde. Informatie over providers en glasvezel om hen vervolgens via 'Internetten', smartphone, app's, e-reader, IPad en IMac naar de mogelijkheid te voeren, die apparaten ook nog eens met elkaar te verbinden.
Uhh.., ben ik nog te volgen? Nou, deze mensen volgden. Wellicht wordt lang niet alles onthouden, maar wat een enthousiasme! Wat een vragen! 'Wat is nu eigenlijk een blackberry?', 'Wat is een app?' 'Ik hoor steeds maar over Wifi praten, wat is dat nou?'
Ik mocht het vanaf mijn plek bij de informatiebalie allemaal volgen, heb zo nu en dan wat hand- en spandiensten verleend, en ik heb genoten.
Toen, na de koffie, een QR-code werd gescand om vervolgens een website tevoorschijn te toveren ('nu weet ik wat die zwart-wit puzzeltjes betekenen die je overal tegenkomt') en via augmented reality een boek op het beeldscherm tot leven werd gewekt, was de verbazing en verwondering compleet.
En natuurlijk, als last but not least, de Xbox-Kinect. Een aantal enthousiastelingen gingen mee in een rit door de wildwaterbaan ('dat dat ding nou toch weet dat ik een vrouw ben').

Digitale kreten waar men in het dagelijks leven mee om de oren wordt gesmeten werden verduidelijkt en zichtbaar gemaakt. Kan ik eindelijk eens een beetje snappen waar mijn kleinkinderen het altijd over hebben.', hoorde ik een mevrouw verzuchten.

Kortom een workshop voor herhaling vatbaar, zeer geslaagd met een enthousiast, geïnteresseerd publiek.

En, Jos, errug goed gedaan!

1 opmerking:

  1. Ik krijg er een kleur van....:-) Dank je wel voor deze reactie. Tijdens de bijeenkomst veel collega's gezien die even kwamen kijken en dat doet je erg goed moet ik zeggen. Wel in de aanloop het hele weekend bezig geweest om alle apparaten op elkaar af te stemmen en het nodige te installeren (iMac had ik donderdag pas). Als in november het mediameubel wordt geleverd zijn we er helemaal klaar voor!
    De reacties en vervolgbehoeften bij de groep die nu is geweest zijn heel divers. Mensen willen worden voorzien in hun persoonlijke behoefte en dat varieert van 'koop ik een laptop of een MacBook' tot alles willen weten over Skype (ja die doet ook nog mee). Ook voor het aangaan van van nieuwe abonnementen is er een grote behoefte aan onafhankelijk advies. Er is een inventarisatie gemaakt van wensen en die werk ik nog verder uit. Mijn belangrijkste conclusie is toch wel dat deze doelgroep het heerlijk vindt om face to face samen te zijn en dat onder het genot van een kopje koffie in de bibliotheek te doen. De 23 dingen zijn hierbij een goed hulpmiddel voor het personeel om dit soort activiteiten te organiseren.

    Jos

    BeantwoordenVerwijderen