woensdag 31 oktober 2012

Content Curation

'De bibliotheek werkt aan de ontwikkeling van taal- en leesvaardigheid, kennis, burgerschapvaardigheden en cultureel- en historisch bewustzijn.
Er zijn ook andere instellingen die dat tot hun takenpakket rekenen, maar wat de Bibliotheek onderscheidt, is dat zij hieraan werkt door mensen in contact te brengen met bronnen van informatie, kennis en cultuur. Fysieke en digitale bronnen die nagenoeg alle onderwerpen en thema’s omvatten die van belang zijn in een mensenleven. Bronnen die je verder helpen, die een antwoord vormen op een specifieke vraag of behoefte, die je inspireren, die je begrip voor andere standpunten en levenswijzen bijbrengen. Maar ook: bronnen die je kunt delen met gelijkgestemden.
Al die bronnen tezamen vormen ‘de collectie van de bibliotheek’.'

Bovenstaand stukje heb ik domweg gekopieerd uit 'Interface: de bibliotheek in het digitale tijdperk' waarvan de link in de informatie van Content Curation staat.
Er staat nog meer in, bijvoorbeeld dat de bibliotheek zich richt op de persoonlijke ontwikkeling van mensen en de verbetering van hun kansen in de maatschappij. Dat het gaat om emancipatie, zodat burgers volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen.

Tja, en dan weet ik weer waarom ik in de bibliotheek werk. Dan besef ik weer waarom ik het zo graag doe: dit werk.
Of het nou die mevrouw is die met 'haar' boek de deur uit gaat, of de informatie die is gevonden over die specifieke periode in Nederlands-Indië, of dat echtpaar dat nu hun informatie vindt bij de Theologische Universiteit in Kampen of die brugklassers die de competitie aangaan wie de meeste vragen beantwoordt tijdens groepsbezoeken: het maakt me niet uit.
Voldoening is denk ik het woord wat hier het beste bij past.
Digitaal of fysiek het kan allemaal.

Content Curation, niet nieuw, natuurlijk. Het doet me denken aan die vroegere uitleenbare documentatiemappen met verzamelde krantenknipsels over één onderwerp, maar nu digitaal bij elkaar gezocht en actueel (dat lijkt me tenminste een vereiste).
Ik zie het meteen voor me: digitaal verzamelde artikelen over de nieuwste computerspellen voor de jeugd of voor jongeren, maar wel in hun eigen taal. Storify lijkt me daar het meest geschikt voor.
Of, back to basic, hoe vind je betrouwbare info op het Internet; welke tools hanteer je daarbij, of artikelen over een nieuwe populaire hobby, noem maar op. Bibliotheekgerelateerde onderwerpen (we zijn immers van alle markten thuis), maar geen informatie die in alle dagbladen staat of rondgetwitterd wordt.
Wat dat betreft, vind ik, dat de bibliotheken Leeuwarden en Enschede het woord 'krant' een beetje al te letterlijk nemen v.w.b. de berichtgeving. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zij in ieder geval al met dit item zijn gestart.
Ik breek m'n hoofd er maar niet over hoe wij dat gaan doen, wie dat gaat doen, wie dit gaat verzamelen en sorteren, wie dit gaat beheren, 
Maar wel gewoon doen dus!

1 opmerking: